5 Jenis Personaliti PMS

What is PMS (premenstrual syndrome). PMS adalah sejenis simptom yang akan menyerang perempuan pada hari ke-7 or 10 sebelum menstruation. Sekiranya period kita delayed maybe 1 or 2 weeks delayed then it'll get worse...kesian kan perempaun. We have to deal with this every month.

Kepada lelaki2 di luar sana...jangan main2 dengan perempuan yang tengah mengalami PMS because you tak tau perasaan and rasa seksanya PMS. wah..

Simptom2 PMS
Ada banyak simptom2 PMs tapi the most common are pimples yang tiba2 wujud, pening kepala, bloated abdomen ( I benci bila bloated...), tender breasts, perubahan selera (tiba2 je berselera and makan banyak macam xde hari esok je...), kaki and tangan membengkak, insomnia, stomach distension...haaa...jangan main ye..and semua simptom2 ni akan menjejaskan mood kita, pastu depress la, oversensitivity, menangis tanpa sebab, kurang kosentrasi dan sebagainya. Mengikut research I, ade 5 jenis personaliti PMS ni. Check this out.

Bloater
I think I jenis yang ni sebab everytime I period, I akan rasa abdomen I bloated rasa macam dah makan and  minum banyak. Sometimes, perempuan jenis ni jugak akan merasa tangan dan kaki membengkak. Salah satu cara untuk mengurangkan bloated ni, I tak akan ambik minuman berkafein seperti coffee because I ni memang coffee freak. So, If I'm bloated, I tak akan ambik lansung. Then, kurangkan pengambilan garam di dalam makanan as this will makes bloating getting worse dan banyakkan minum air banyakkan makan makanan berfiber seperti brown bread.


Weeper
Ni bagi sesiapa yang tiba2 je menangis, depress dan ada juga akan mengalami masalah insomnia. Cara - cara untuk mengatasi adalah kurangkan pengambilan makanan yang berlemak, manis dan garam dan dengan cara yang sihat ini jugak akan membantu mengurangkan masalah kekurangan nutrisi. Kalau boleh ambil supplement yang mengandungi vitamin E untuk meningkatkan kadar metabolisme.

Masalah Fizikal
Simptom2 bagi masalah ini ialah pimples, cramps (period cramps), sakit2 badan or lenguh2. Cara untuk mengatasi masalah ini adalah dengan kurangkan makanan yang berminyak dan kurangkan pengambilan makanan ringan (err..agak susah because I love snacking). Anda jugak boleh pegi spa ke, massage ke..ok what.

Craver
Yes, I am this type.:P.Simptom memang hebat and kadang2 lelaki pun tak faham kenapa perempuan tiba2 merengek nak makan itu ini. I think my sister and mother pun this type sebab kalau dua2 period mesti gila nak makan benda2 manis...ugh!I plak akan craving for choco shake or fast food...hehehe...Sometimes orang yang jenis ini jugak akan mengalami pening2 kepala, loya, or ada yang pengsan. Cara untuk mengatasi masalah appetite ni adalah dengan makan regular meal pada masa yang sesuai dan jangan membiarkan long gap between meals.Try ambik jugak supplement yang mengandungi chromium untuk mengawak blood sugar dan mengurangkan rasa craving tu.


Screamer
Selalu perempuan yang jenis macam ni bila je period akan cepat tension and stress, mood swing, senang nak rasa annoyed, irritate and anxiety. I rasa lelaki patut elakkan jumpa gf anda pada state ni buat seketika...hehehe...Anyway, cara untuk mengurangkan tabiat ini adalah dengan cubalah ambil makanan yang berkanji seperti pasta. Ini akan membantu menstabilkan kandungan gula dalam badan dan memngurangkan mood swing. Supplement yang mengandungi vitamin B6 juga boleh diambil untuk membantu menstabilkan hormon oestrogen.

Pics : courtesy of google

0 comments:

 

Template by Best Web Hosting